Anmeldelse af Rummikub

rummikub

Artiklen indeholder reklamelinks.

Rummikub har siden 1980 været et af de helt store brætspil herhjemme i Danmark. Det er et godt og klassisk brætspil til hele familien, der både er underholdende og udfordrende. Det er tilgængeligt for de fleste så både de små og ældre kan spille med. Med et godt overblik og en god kombinationsevne har du en stor chance for at vinde spillet.

Køb Rummikub

Hvad handler Rummikub om?

Målet i Rummikub er at være den spiller, der først kommer af med alle sine brikker. Det gør man ved at skabe grupper og sekvenser ved hjælp af egne og andres brikker, så de enten går sammen i grupper af samme talværdi eller sekvenser i numerisk rækkefølge i samme farve.

Hver spiller starter med 14 af spillets 106 brikker på en smart brikholder, og efter tur forsøger spillerne at sammensætte sine talbrikker med både egne og andres brikker, der er blevet lagt ud på bordet. Kan man ikke tilføje en brik i sin tur, trækker man i stedet en ny brik, hvilket kan anses som en straf, da det gælder om først at komme af med alle sine brikker.

Spillerne bestemmer selv, hvor mange point der spilles til, og spillet herfra udformet i runder. Når en spiller lægger sidste brik, er runden slut og kun denne spiller får point. Hver af de resterende spillere tildeler pointværdien til vinderen fra alle de brikker, som spillerne har tilbage på brikholderen. Men tab ikke modet, for i næste runde har du en chance mere.

Hvad medfølger i købet af Rummikub?

  • 106 brikker (2 sæt brikker nummereret fra 1-13 i fire farver: sort, rød, blå og orange samt to jokere)
  • 4 brikholdere
  • Stofpose til spilbrikker (følger ikke med i alle udgaver)
  • Overskuelig regelbog

Spiloplevelse

Rummikub er et sjovt og udfordrende spil, mens det samtidig er ganske tilgængeligt for de fleste, så både børn og familiens ældste kan indgå i en spændende og ligeværdig kamp om tal. Reglerne er ganske overskuelige, og i løbet af spillet skal der ikke holdes øje med, hvis brikker der er hvis, da alle brikker er tilgængelige for manipulation og omrokering af alle. Spillerne kan i stedet fokusere på spillets vigtigste element; at komme af med alle brikker først.

Nogle gange sidder man i mange omgange i streg og trækker den ene nye brik efter den anden, hvilket kan virke lidt irriterende eller kedeligt. Men fortvivl ikke – pludselig åbner chancen sig og måske kan du komme af med alle dine mange brikker på én gang, til alles store overraskelse.

Spillet har et forholdsvist højt tempo, hvilket yderligere holdes højt ved at alle spillere har maksimum to minutter til at tilføje og omrokere brikker på bordet. I de fleste runder er det rigeligt med tid, men behovet for lang tænketid kan opstå, og så bliver det først rigtig svært at have alle talsammensætninger i hovedet. Når man ikke at blive færdig i sin tur, straffes dette ved at spilleren samler alle sin brikker op igen og tager tre nye brikker. Men nogle gange er flere brikker blot netop løsningen.

Spilbrikkerne er lavet af helstøbt plastic, der fungerer rigtigt godt, til når spillerne omrokerer og tilføjer brikker til den store fælles pulje midt på bordet. Spilbrikkernes vægt betyder også, at det er muligt at spille Rummikub på terrassebordet, selv når vinden vil være med. På de smarte brikholdere er det let at skabe et overblik over sine tal, og holder samtidig din hånd skjult for modspillerne.

Spilgennemgang

Begyndelsen

Alle brikker blandes godt i stofposen, med ryggen opad i æskens låg eller på bordet ved siden af selve spilarealet. Det vigtigste er, at I får blandet alle brikker godt, og at talværdien er hemmelig for spillerne. Sørg for, at alle spillere har mulighed for at trække sine egne brikker.

Hver spiller tildeles en brikholder, og området imellem jer er selve spilarealet.

Bliv enige om, hvor mange point I spiller til inden start.

Hver spiller vælger en tilfældig brik, og den med højeste talværdi starter spillet.

Hver spiller tager 14 tilfældige brikker og placerer dem på sin brikholder, sådan at de har et godt overblik over egne brikker.

For at en spiller skal kunne lægge brikker ud på bordet, skal spilleren første gang kunne lægge sammenlagt 30 point ud på bordet – dette gælder kun ved spillerens første bidrag til bordet. De 30 point kan for eksempel bestå af en sekvens af 10-11-12 i sort til 33 point. Herefter kan denne spiller frit tilføje brikker til spilarealet.

En spiller kan tilføje bare én brik til allerede eksisterende grupper eller sekvenser, men skal kunne lægge tre sammenhængende brikker ned, hvis spilleren vil starte en ny gruppe eller sekvens.

Turen går altid med uret.

Midten

Når alle spillere har bidraget med 30 point til spilarealet, er spillet rigtigt i gang. Det fede ved spillet er her, at I kan blive ved at manipulere med talbrikkerne, der allerede er lagt på bordet. Det vil sige, at alle brikker på bordet egentlig tilhører alle spillere, og grupper og sekvenser kan omrokeres og sættes sammen på ny efter behag og behov.

Sidder du for eksempel med 6 og 8 i sort, blå og rød, og er der en gruppe på bordet bestående af tre 7ere i sort, blå og rød, har du her muligheden for at skabe tre sekvenser med dine egne brikker samt ved at bryde gruppen på bordet. Nu kan du lægge en rød sekvens med 6-7-8 og samme sekvenser i blå og rød.

Èn ting er klar, det handler om at komme af med sine brikker, men på taktisk vis kan du også forsøge at sætte en kæp i hjulet for dine modspilleres muligheder at komme af med deres brikker. Det er svært, det er klart, når spillerne ikke kan se hinandens brikker og dermed ikke kender til taktik og motiver på tværs af bordet, men glæden ved at forstyrre andres spil er stor.

Hvis en spiller ikke kan tilføje en brik til bordet i sin tur, trækkes der i stedet en ny brik og turen er slut. Nogle gange er det en stor fordel at trække nye brikker, det kan jo ske det er jokeren eller en anden brik man netop manglede. Forsøger en spiller at tilføje og manipulere med grupper og sekvenser på bordet uden at kunne nå at få det til at gå op indenfor tidsrammen, straffes spilleren ved at denne tager sine brikker op igen, lægger de manipulerede brikker tilbage på plads og trækker i dette tilfælde tre nye brikker som straf.

Sådan har man pludseligt mange brikker på hånden igen, bedst mens man var ved at være færdig.

Afslutningen

Når en spiller lægger sin sidste brik fra hånden, råbes der Rummikub og runden er slut.

De resterende spillere tæller talværdien af deres efterladte brikker på brikholderen, og tager hver disse point som minuspoint til scoreboardet. Hertil lægges summen af de disse spilleres point sammen og gives til vinderen som pluspoint.

Alt efter den pointscore i har valgt at spille med, fortsætter spillet med runder som beskrevet ovenfor, indtil en spiller når op på den score med sine samlede point for alle runder.

Note: har en spiller en joker på sin brikholder, når runden sluttes af en anden spiller, tæller denne brik for 30 minuspoint til spilleren selv, og hertil 30 pluspoint til den vindende spiller.

Rummikub regler

Opsætning

Er der i jeres spil ikke en stofpose til spillebrikkerne, lægges disse med ryggen opad i spilæskens låg og blandes godt. Herefter tager hver spiller en brik, og spilleren med den højeste talværdi starter spillet. Læg brikkerne tilbage i bunken og bland godt igen.

Hver spiller tager 14 brikker og placerer dem på sin brikholder.

Selve spillet

Spillernes mål er at komme af med alle sine brikker som den første, og dette kan udføres på to forskellige måder, grupper og sekvenser.

Grupper

En gruppe består af tre eller fire talbrikker med samme talværdi og i de forskellige farver. Det vil sige for eksempel fire brikker med tallet syv i sort, rød, blå og orange.

Sekvenser

Er et set af som minimum tre eller flere brikker i numerisk rækkefølge og i samme farve. Det vil sige for eksempel 6-7-8-9 i farven sort.

En spiller skal i første omgang kunne lægge brikker på bordet med en samlet talværdi på minimum 30 point i ét eller flere sekvenser og/eller grupper. Disse point skal alle stamme fra spillerens tur, og allerede lagte brikker kan ikke tælles med til de 30 point.

Ved hver runde, hvor en spiller ikke kan lægge brikker til bordet, trækker spilleren en ny brik fra bunken og tilføjer til sin brikholder.

Jokere

To af brikkerne er jokere, hvilke genkendes ved et smilende ansigt i stedet for en talværdi. Jokerens talværdi er lig med den brik, som jokeren ligger i stedet for. En spiller kan overtage en joker fra bordet, ved at lægge den brik som jokeren i talværdi og farve passer til. Ved spillets afslutning gives der 30 strafpoint for at have jokeren på sin brikholder, når en modspiller lægger sin sidste brik.

Tidsbegrænsning

Hver spiller har en tidsbegrænsning på to minutter til at gøre sin tur færdig. Går en spiller over tid, trækker spilleren en ny brik fra posen.

Enhver spiller har muligheden for at manipulere med allerede lagte spilbrikker ved at omrokere og tilføje nye brikker. Ligger der for eksempel en gruppe af tre 7ere, kan en spiller bruge dem alle til at lave tre sekvenser med. Der er ingen begrænsning på, hvor mange brikker en spiller må manipulere med i sin tur, så længe han holder sig indenfor tidsbegrænsningen, og ingen brikker efterlades alene på bordet.

Sker det, at en spiller har manipuleret og omrokeret brikkerne på bordet og det viser sig, at spilleren ikke kan få alle brikker til at gå op i sekvenser og grupper, skal han straks lægge alle brikker tilbage til deres tidligere positioner, trække alle sine egne brikker tilbage og som straf tage tre nye brikker fra posen.

Historien om Rummikub

Spillet Rummikub blev udviklet af israeleren Ephraim Hertzano tilbage i 1940erne, hvor han og hans familie håndlavede mange af de første sæt i familiens baghave og solgte spillene ved dør-til-dør metoden. Som tiden gik blev Rummikub Israels bedst sælgende eksportspil, og i 1977 blev spillet en bestseller i USA. Udvikleren udgiver i 1978 den officielle Rummikub bog, hvori der beskrives tre forskellige spilvarianter: amerikansk, sabra og international, hvor versionen sabra er den mest udbredte og populære.

Rummikub har endvidere vundet prisen som året spil tre gange i henholdsvis Tyskland (1980), i Holland (1983) og i Polen (1993). På trods af, at det efterhånden er noget tid siden, bevidner disse priser alligevel om kvaliteten af Rummikub som et underholdende familiespil.

Udgivelser af Rummikub

Rummikub er udgivet i utallige versioner med lidt varierende regler, dog typisk indeholdende regelsæt for sabraversionen.

Rummikub findes herudover som et juniorsæt til familiens yngste, og findes også i en udgave med bogstaver i stedet for tal, hvilket byder på en helt anden udfordring indenfor samme ramme.

Vores vurdering af Rummikub

Rummikub er et underholdende og udfordrende familiespil, der er dejligt let at gå til hvad angår både regler og mål for spillet. Med Rummikub behøver ingen at føle sig udenfor ved familiens spilaftener.

Det dejlige ved Rummikub er blandt andet, at spillet har et højt tempo. Nogle gange kan man komme af med mange brikker på én tur, hvilket kan være lidt kringlet at holde styr på og kræver lidt betænkningstid, men ellers foregår spillet i et fornuftigt tempo. Det er godt, for sådan har man lyst til at tage endnu en runde og få sin revanche.

Det er med det sagt svært at sige, hvor lang tid et spil Rummikub tager. Det giver jer mulighed for at vælge om I lige kan nå en kamp inden aftensmaden eller om I vil holde et spil kørende til langt ud på natten.

Selve spillets udformning er rart at sidde ved og kræver ikke andet end et almindeligt spisebord for at have fornemmelsen af god plads til både spilareal og til at blande brikkerne. De vægtede plasticbrikker føles gode at have i hånden, er lette at have overblik over og nemme at rokere rundt på spilarealet.

Rummikub er derfor inden for sin genre et utroligt veludført familiespil i høj kvalitet hvad angår både gameplay og materialitet.

Så der er vist kun tilbage at sige god fornøjelse!

Læs også vores brætspil anmeldelse af Pandemic.