Anmeldelse af HINT

hint

Artiklen indeholder reklamelinks.

HINT er det aktive selskabsspil til alle aldre, der har taget Danmark med storm! Hvis du ligesom mange af os andre har haft utallige skægge timer med Tegn & Gæt eller Cranium, så falder HINT utvivlsomt i din smag! Det er spillet, hvor samtlige af familiemedlemmerne eller vennerne skal mime nytårsaften, nynne reklamesange, tegne pizzafyld eller ganske enkelt tale på livet løs om film med rumvæsener. Holdkammeraterne skal nemlig gætte adskillige ord under hver kategori – men pas på! Ved hver udfordring gemmer sig et fy-ord, og hvis holdet gætter på dette ord, er der snart minuspoint at hente. Brættets specielle slutfelter gør, at HINT stort set altid bliver en tæt kamp mellem de to hold, så spænding mangler man ikke.

Køb HINT

Hvad handler HINT om?

I HINT fordeler spillerne sig på to hold. Det er ikke nødvendigt at være det samme antal spillere på begge hold, og spillet kan således sagtens spilles som 5 eller 7 spillere. De to hold skiftes til at vælge et kort og en såkaldt hinter. På forsiden af kortet står en kategori (eksempelvis drinks) og en metode (nynne, tegne, tale eller mime). Hinteren skal nu give sine holdkammerater ledetråde sådan, at de gætter de fem ord på kortets bagside. På bagsiden finder hinteren dog også et fy-ord, som han eller hun skal forhindre sine holdkammerater i at gætte på. Fy-ordet er en vigtig del af spillet, for hvordan forhindrer du dine medspillere i at gætte på Grækenland, når du selv er ved at tegne Kroatien?

Hvad medfølger i købet af HINT?

Med spillet følger en spilleplade, et korthjul, to spillebrikker, en tegneplade med tilhørende pen og klud, et timeglas, spilleregler og endelig 600 kort med tilhørende kortæske.

Spiloplevelse

HINT er et brandskægt selskabsspil, som kan spilles med både hele familien eller vennegruppen. Reglerne er umådeligt ligetil, og med spillet på bordet er du nærmest garanteret et godt grin og et tæt kapløb til sejren. Én af de fantastiske egenskaber ved HINT er, at du og dine medspillere ikke kan undgå at blive udfordret. Om det så kniber med at tegne, nynne eller mime, eller om det ganske simpelt er stresset fra timeglasset, der sætter den enkelte på prøve, kan du være sikker på at opleve dine medspillere have en lettere vanskelig tid.

Når spillet bliver rigtigt intenst, kan der måske være tale om, at reglerne er en smule for lette og løse. For skal du under talekategorien få dit hold til at sige ‘ild’, må du så fortælle, at det er det engelske ord, der staves som tallet fire? Er det nok at sige Lars Løkke, selvom kortet skriver Lars Løkke Rasmussen – og hvor præcis skal en sangtitel gættes? Diskussioner som disse kan nemt opstå, og svarene afhænger udelukkende af spillerne selv. En opfordring herfra er ikke at være alt for nærtagende, da selskabet formodenligt får den bedste oplevelse sådan.

Spillet tager omtrent en times tid, men det kalder oftest på revanche, og blander man holdene en smule, skal spillerne pludselig til at lære medspillernes kunstneriske egenskaber på ny. Og er du den strategiske type, kan du tænke lidt ekstra over, hvilket kort dit hold skal vælge. Dit hold består måske af et par seriøse Harry Potter-fans og skal hurtigt til at nappe MIME – Harry Potter. Men du ved, at modstanderholdet ikke har set filmene, og derfor kan dit hold med fordel lade kortet ligge, til der er et bonuspoint påhængt.

Spilgennemgang

Begyndelsen

Når spillerne har fordelt sig på to hold, sætter holdene sig ved et bord, i sengen, i sofaen eller sågar på gulvet med spillepladen placeret centralt foran sig. På den sættes korthjulet sådan, at pilen pejer mod startfeltet, hvor spillebrikkerne stilles. Tre kort trækkes og lægges på de første felter i korthjulet. Holdet med den yngste spiller starter med at være turholdet.

Midten

HINT består af syv meget simple trin:

  1. Spillerne på turholdet taler sammen, og når de er enige, vælger de ét af de tre kort på korthjulet ud fra kortets overskrift, kommunikationsform og placering.
  2. Holdet beslutter hvilken af spillerne, der skal være holdets hinter, som tager kortet og forbereder sig. Når hinteren er klar, vendes timeglasset.
  3. Hinteren har nu 90 sekunder til at få sit hold til at gætte så mange af kortets fem ord som muligt. Holdkammeraterne må gætte alt, hvad de kan – men må endelig ikke sige det forbudte ord.
  4. Når timeglasset er løbet ud, må modstanderholdet tale sammen og komme med ét bud på et ord, som turholdet ikke gættede.
  5. Begge hold flytter deres spillebrikker et antal felter frem, alt efter hvor mange point de opnåede.
  6. Korthjulet drejes én gang i urets retning.
  7. Der placeres et nyt kort i korthjulets første felt.

Herefter får det næste hold turen, og de syv trin gentages på samme måde, indtil ét af holdene når opløbet. Opløbet er den sidste tredjedel af spillebrættet før målfeltet og er markeret med blåt. Når et hold står i opløbet, er det ikke længere holdet selv, der vælger deres kort, men modstanderne! Det førende hold får derfor de mest vanskelige kort tildelt, hvormed HINT ofte leverer et tæt kapløb mod målfeltet.

Afslutningen

Det første hold til at nå målfeltet er vinderne. HINT er derfor et ganske ligetil spil, hvor alle hurtigt forstår reglerne, og hvor man hurtigt kan komme i gang med selve spillet.

Bemærk: holdene skal have lige mange ture, før der kan kåres et vinderhold. Så hvis det hold som startede spillet kommer først i mål, så har det andet hold stadig en chance for at stå uafgjort.

HINT regler

Hinteren skal – som allerede skrevet – ved hjælp af én af de fire kommunikationsformer få sit hold til at gætte kortets fem ord i vilkårlig rækkefølge. For hvert ord, der bliver gættet, får holdet tildelt et point, men hvis holdet undervejs gætter det forbudte ord, mister de to point. Man kan således ende med at miste flere point, end man får. Det er tilladt for hinteren at af- eller bekræfte holdkammeraternes gæt undervejs uanset kommunikationsformen. Hinteren er aldrig tilladt at kommunikere bogstaver, men må gerne benytte sig af tal og andre symboler.

  • Når hinteren tegner, må man hverken gestikulere eller give en lyd fra sig.
  • Når hinteren mimer, må man gestikulere med hele sin krop, men må ikke benytte sig af rekvisitter eller lyde.
  • Når hinteren nynner, må man nynne, fløjte, synge la-la-la, men må aldrig tale eller gestikulere.
  • Når hinteren taler, må man sige næsten, hvad man vil. Man må ikke sige nogle af kortets ord (heller ikke ved at oversætte til andre sprog) eller sige, hvad ordet rimer på. Det er heller ikke tilladt at gestikulere.

Når modstanderholdet efter endt tid må komme med ét gæt, får de et point for at gætte ét af de tilladte ord og to point for at gætte de forbudte ord. Gætter de forkert får de dog et minuspoint. Korthjulet skal altid have tre kort liggende på sig, som turholdet kan vælge mellem (indtil de når opløbet). Efter hver tur skal hjulet dreje én gang i urets retning, og kortene kommer således til at ligge ved bonusfelterne, hvis de ikke bliver taget i tide. Vælger et hold et kort fra ét af de to bonusfelter, får de et ekstra point. Hvis et kort når hele vejen til det blå bonusfelt, SKAL turholdet have dette kort (også selvom de har nået opløbet). Når et hold når målfeltet, skal spillerne sikre sig, at begge hold har haft lige mange ture. Har de ikke det, har modstanderholdet en tur mere til også at nå målfeltet, og gør de det, vinder det hold, der kom længst. Står det lige, tager begge hold én tur mere for at kåre vinderholdet.

Er du stadig i tvivl om reglerne, kan du med fordel på Youtube se Terning Tossen med en særdeles pædagogisk forklaring af samtlige regler og spilgennemgang – og en lille strategisk bagtanke. Det røde HINT kan du ligeså få forklaret på Youtube, hvor Brætspiller har en meget fin video.

Alternative regler:

  • Ønsker spillerne at dyste i mere end to hold, er det blot at finde en mønt eller en kapsel og inddele sig i 3 eller måske 4 hold. Det betyder mere ventetid, men der er noget skægt ved kun at være to på et hold.
  • Sidder man to spillere og har mere end noget andet lyst til et slag HINT, så er det bare at smække det på bordet. Ved at spille sammen uden et modstanderhold skulle man gerne vinde – men ved at tælle antallet af brugte kort undervejs har man en rekord, man kan forsøge at slå en anden aften (eller med det samme).
  • Sidder man til gengæld tre spillere med kriller i fingrene efter et slag HINT, kan opfindsomheden også her komme til undsætning. Lad alle spillere være på hver sit hold, og nu er det tilladt begge modstandere at gætte konstant. Efter endt tid får hinteren point som vanligt, og de to gættere får point for de ord, de selv gættede (og minuspoint for det røde).

Historien om HINT

HINT udkom i 2014 af koncernen BEZZERWIZZER, som også står bag klassikere som Quizmysteriet og naturligvis diverse Bezzerwizzer-spil. HINT blev enormt hurtigt kendt i det danske land og er blevet anderkendt med adskillige priser, såsom:

  • Årets bedste spil til voksne (2014, 2015, 2016 & 2017)
  • Den norske pris for året selskabsspil (2015)
  • Årets voksenspil (2018)

HINT er da også et spil for sig. Det nærmeste spil i den genre er formentlig Cranium, men selv her er der et stykke vej til den lethed og drift, et slag HINT garanterer. Det forbudte ord er en vigtig egenskab ved spillet, og det giver noget at skulle tænke over, mens du i forevejen er stresset af tiden og i tvivl om, hvordan man mimer Lars Løkke Rasmussen. Netop dette aspekt finder man også i spillet Taboo, der groft sagt er hele tale-delen ved HINT. Mon ikke vi allerede med ret stor sikkerhed kan sige, at HINT bliver en klassiker, der kom med storm i 2014, og som har tænkt sig at blive et tidløst brætspil?

Udgivelser af HINT

Et par år efter den massive succes og anerkendelse, HINT viste sig at opnå, udkom endnu en udgivelse af spillet – nemlig det røde HINT. I denne udgave er det ikke længere en mulighed at nynne eller tegne sig frem til de rigtige gæt. I stedet følger 27 farverige figurer i adskillige afskygninger med spillet, med hvilke du kan skabe symboler eller forme dine hints og derefter bevæge dem for at få dine medspillere til at råbe svaret højt. Denne kategori kræver ekstra opfindsomhed, for hvordan dælen former man lige en bryllupsbordplan? Derudover kommer en ny kategori på banen – lyde. Her skal du kun ved hjælp af lyde, lydord og grimasser få dine holdkammerater til at gætte Superman, Hulk og Batman, mens du stadig skal undgå Spider-Man (det forbudte ord).

Det røde HINT kan spilles som et selvstændigt spil eller med stor succes blandes sammen med det originale spil. Gør man det, kan man spille HINT med ikke kun fire, men seks forskellige komminukationsmetoder, og man løber bestemt ikke tør for kort.

HINT fås nu også i en junior-udgave, så de mindste også kan brillere – for hvem er mon bedst til at lyde som de populære spil til mobilen eller iPad’en? Denne udgave skal spilles selvstændigt, og kortene har kun tre ord, så runderne bliver mere overskuelige. Men! Man skal selvfølgelig stadig undgå det forbudte ord.

Vores vurdering af HINT

Da vi for første gang prøvede kræfter med HINT kunne vi ikke få armene ned af begejstring. Spillet kombinerer fire skægge metoder at kommunikere, og det bliver derfor aldrig trivielt. Selv efter utallige spil glæder man sig stadig til at smække det på bordet. Om det så er med familien (hvor både de små og gamle kan være med) eller vennerne, garanterer HINT altid et godt grin!

Bliver man rigtigt bidt af spillet, kan man dog risikere at løbe de 600 kort igennem en kende for hurtigt. Men køber man den røde udgave (med 600 nye kort) ved siden af, skulle der næppe være noget problem i at starte forfra på kortene efter 1200 forskellige udfordringer. Og ellers skal man måske tage en lille pause fra spillet, så man glemmer kortene igen. Man kan også selv lave nye kort, hvis man løber tør. HINT har også den vanskelighed, at det er umuligt at nynne en sang eller tale om en film, man ganske enkelt ikke kender. Det er naturligvis lige for alle spillere, og på den måde kan man blot se det som endnu en udfordring, men man kan også vælge at være ekstra large med reglerne – og på den måde lade (måske især de yngre) hintere vælge et nyt kort, hvis de indser, at de kommer til kort i denne kategori. Sommetider kan problemet løses ved at lade hinteren google ordet.

Vi kan derfor kun anbefale alle selskaber at give HINT et forsøg. Hvad venter du på? Find ud af hvem, der fatter et hint!

Læs også vores brætspil anmeldelse af Stratego.