Anmeldelse af EGO

ego spil

Artiklen indeholder reklamelinks.

Hvem er den nærrigste i selskabet? Hvem kunne finde på at bytte sin forlovelsesring? Og hvem ville du helst vandre rundt i Andesbjergene med? EGO er brætspillet, hvor du lærer dig selv og dine venner, familier eller kollegaer lidt bedre at kende! Gennem personlige spørgsmål i mange forskellige kategorier, kommer I lidt tættere på hinanden – og så gemmer der sig helt sikkert også nogle grin og uddybende spørgsmål undervejs i spillet.

Køb EGO

Hvad handler EGO om?

Hvor godt kender du de andre deltagere i spillet – og endnu vigtigere: Hvor godt kender du dig selv? I brætspillet EGO gælder det om at kunne svare på spørgsmål, der relaterer sig til de andre deltagere i spillet.

Det kunne for eksempel være: “Hvem ville du helst tage med på besøg hos Dronningen?” Men det gælder også om at gætte, hvad de andre ville svare til dét spørgsmål. Derfor får du i den grad testet din viden om de personer, du spiller med. Spillet består af mere end 500 spørgsmål, som på én gang lægger an til rynken på øjenbrynene, masser af grublen og overvejelser, men bestemt også gode grin. Det bliver især sjovt, når du selv har svaret på et spørgsmål og derefter kan læne dig tilbage og se på, hvad de andre deltager tror, du har svaret.

Hver gang, man svarer det samme, som den person, der har fået spørgsmålet, vinder man en jeton. Man kan desuden spille med en regel om, at den person, der har fået spørgsmålet, også vinder jetoner. Du kan læse mere om reglerne i EGO længere nede i denne anmeldelse.

Nogle af spørgsmålene i EGO kan være en smule nærgående, og derfor kan der ofte være anledning til, at man efterfølgende taler om, hvorfor de enkelte deltagere har svaret lige netop det, de har. Det kunne for eksempel være et spørgsmål, der omhandlede parforhold eller sexlivet. Der er dog ikke nogen regel om, at spillerne skal kunne uddybe, så derfor vælger man naturligvis selv, om det skal være en del af spillet.

Når en spiller får stillet et spørgsmål, er der på forhånd angivet 3 svarmuligheder – og man kan godt selv være en af svarmulighederne. Man kan dog vælge at lave en regel om, at man ikke selv kan være en del af svarmulighederne.

Hvad medfølger i købet af EGO?

I den originale, første udgave af EGO, der også går under navnet ‘Ego – Hvem er du?’ medfølger:

• 500 spørgsmålkort og svarmuligheder.
  • 120 jetoner.
  • 18 svarbrikker.
  • En puljeskål.
  • Spilmanual på dansk.

Spiloplevelse

EGO er på mange måder et simpelt brætspil, hvor størstedelen af tiden går ud på at gætte, hvad én af de andre deltagere har svaret. Spillet er nemt at forstå, så selv om det anbefales til børn over 15 år, så er spillet også til at forstå for yngre børn. Man skal dog huske at overveje, hvilke spørgsmål, der kan opstå.

De fleste spørgsmål lægger i dén grad op til både overvejelse og masser af grin. I og med, at man højst kan være op til 6 spillere, foregår spillet nærmest i en form for “lukket rum”, hvor man glemmer omverden og har fokus på de spørgsmål, der bliver stillet. Hvis man som os er nysgerrig på sine medspillere, sidder man hele tiden klar til det næste spørgsmål – og ikke mindst de svar, der kommer efterfølgende.

Spillet tager som udgangspunkt minimum 30 minutter, men hvis man spiller i det rigtige selskab og med nogle snacks ved siden af, kan det nemt komme til at vare flere timer.

Spilgennemgang

Begyndelsen

1. Puljeskålen, som jetonerne (pointene) skal ligge i, stilles midt på bordet.
  2. Hver deltager får 3 sorte svarbrikker, som har henholdsvis 1, 2 og 3 prikker.
  3. Derudover skal hver deltager have 10 røde jetoner.
  4. Derudover lægges der 10 jetoner pr. deltager i puljeskålen.
  5. De resterende jetoner lægges i posen.

Midten

1. Den ældste deltager trækker det første kort, og dermed er spillet i gang.
  2. Deltageren lægger spørgsmålet og alle svarmuligheder højt for de andre deltagere. Derefter lægges spørgsmålkortet på bordet med teksten opad, så alle kan se det.
  3. Deltageren, som fik spørgsmålet, vælger et svar ud fra de 3 muligheder. Han/hun vælger den svarbrik, der passer til det ønskede svar, og lægger den med bagsiden på bordet, så de andre deltagere ikke kan se svaret.
    Eksempel: Hvis dit svar er mulighed nr. 2, vælger du svarbrikken med 2 prikker på.
  4. De resterende deltagere gætter på, hvad deltageren har svaret. Det gør de ved at vælge en af deres 3 svarbrikker og lægge det foran dem med bagsiden opad.
  5. Deltagerne skal herefter satse på, hvor sikre, de er i deres gæt. De kan enten satse 1 eller 2 af de røde jetoner og lægge dem foran sig på bordet. Det vil sige, at hvis man er sikker på, at man har svaret det samme som deltageren med spørgsmålet, satser man 2 jetoner. Hvis man er knap så sikker, satser man 1 jeton. Man skal lægge minimum én jeton.
  6. Når alle deltagere har lagt en svarbrik og deres jetoner, afslører deltageren med spørgsmålet, hvad han/hun har svaret på spørgsmålet.
  7. Derefter vender alle deltagerne deres svarbrik, så svarene kommer til syne. De deltagere, som har svaret det samme som deltageren med spørgsmålet, har gættet rigtigt.
  8. Derefter fordeles jetoner, alt efter, om man har svaret korrekt, og hvor meget, der er satset. Du kan læse om fordelingen af jetoner under reglernes gennemgang længere nede i denne anmeldelse.
  9. Når jetonerne er fordelt, går turen videre til personen til venstre for første deltager. Nu er det denne deltagers tur til at trække et spørgsmål.

Afslutningen

1. Spillet slutter, når der ikke er flere jetoner tilbage i puljeskålen – dermed er der nemlig ikke flere point at spille om. OBS: Hvis I er løbet tør for jetoner midt i en runde, er der ingen, som skal give eller få jetoner. I stedet stopper spillet med det samme.
  2. Den person, som har samlet flest jetoner i løbet af spillet, har vundet.

EGO regler

Jetonerne fungerer som point i EGO, hvor de i sidste ende afgør, hvem der har vundet spillet. Det gælder nemlig om at have flest. Fra start har hver deltager 10 jetoner på hånden. Hver gang, der svares på et spørgsmål, skal hver spiller (undtagen den person, som har fået spørgsmålet) satse enten 1 eller 2 jetoner på, at de har svaret korrekt.

Efter svarene er blevet afsløret, fordeles jetonerne således:

Den person, som har fået stillet spørgsmålet, får én jeton fra puljen for hver af de andre deltagere, som har gættet på det korrekte svar. Det vil sige, at hvis deltageren har svaret “2” og tre andre deltagere også har svaret “2”, skal personen, som fik spørgsmålet, have tre jetoner fra puljen.

Deltagere, som har svaret korrekt på, hvad første deltager har svaret, får fordoblet deres indsats. Det vil sige, at hvis man har satset 2 jetoner på et svar, og svaret viser sig at matche svaret fra første deltager, får man 4 jetoner fra puljen.

Deltagere, som har svaret forkert på, hvad første deltager har svaret, mister den jeton, de har satset.

Hvis du er så uheldig, at du mister alle dine jetoner i løbet af spillet, kan du ikke gætte på de andre deltageres svar, fordi du ikke har noget at satse med. Derfor skal du vente, til det igen bliver din tur til at svare på spørgsmål – her kan du nemlig igen vinde jetoner.

En deltager kan vælge at sige, at han/hun ikke vil svare på et spørgsmål, men det koster 2 jetoner, som skal lægges i puljen. Herefter går turen videre til den næste deltager.

Historien om EGO

Den første udgave af EGO udkom i 2007, udgivet af brætspilsproducenten GameInventors. Spillet landede ned i en periode, hvor mange familier, institutioner og fællesskaber i forvejen havde Bezzerwizzer og Trivial Pursuit stående på hylden. Til forskel fra de oprindelige brætspil, kom EGO med noget helt nyt, som man endnu ikke havde set: Spørgsmål, der udelukkende handlede om deltagerne.

Måske var det også netop derfor, EGO hurtigt blev et meget populært spil, som var at finde til både festlige selskaber og i familiernes sommerhuse. I 2007, hvor spillet udkom, blev det et af Danmarks bedst sælgende brætspil med over 10.000 solgte eksemplarer. Det samme år gav avisen Politiken en flot anmeldelse om spillet, som fik følgende ord med på vejen: “Et nutidigt mesterværk ud i både spørgsmålsskrivning, spildesign og udførelse” – og så fik spillet naturligvis 6 stjerner med på vejen. Nordjyske gav spillet 6 stjerner, og Jyllands-Posten gav spillet 5 stjerner.

Successen stoppede dog ikke her. EGO er blevet så populært og elsket blandt brætspilsglade familier og venner, at fortsættelsen til den første udgave, ‘EGO – hvem er jeg?’ i 2010 modtog prisen ‘Guldbrikken‘ for Bedste Voksenspil. I opløbet vandt spillet over andre velkendte spil som Cranium, Trivial Pursuit: Bet you know it og Wild West Express.

Foruden det, vandt ‘EGO – family’ prisen for Årets Familiespil i 2016. Siden udgivelsen af det første EGO-spil i 2007, er der blevet udgivet yderligere 5 versioner af EGO-spillet. Det er dog ultimativt den oprindelige, røde udgave, med undertitlen “hvem er du?”, der har været den bedst sælgende af EGO-spillene.

Udgivelser af EGO

EGO – hvem er jeg? (grøn) er fortsættelsen til det oprindelige EGO-spil. Spillet udkom i 2010, og vandt så mange hjerter, at det modtog prisen som Årets Voksenspil samme år. Til forskel fra det oprindelige EGO-spil, skal “hvem er jeg?”-udgaven ikke gøre dig klogere på dine medspillere, men derimod gøre dig klogere på dig selv. Med en række nye spørgsmål, går spillet en smule tættere på de personer, som deltager i spillet. Et spørgsmål kunne være: “Kunne jeg finde på at bo sammen med mine svigerforældre?”

Udover de nye spørgsmål, er der også nogle enkelte ændringer i selve spillet: Spørgsmålene er i denne udgave af EGO opdelt i tre forskellige kategorier. Med en terning slår man om, hvilken kategori, man skal trække et spørgsmål fra. Hver æske med kategorierne har spørgsmål med 2, 3 og 4 mulige svarmuligheder – det betyder også, at du nu kan satse flere jetoner på et muligt svar. Derfor er det altså en udvidet udgave, som lægger op til at gå lidt længere med spørgsmålene, men samtidig også giver mulighed for at satse – og vinde – flere jetoner.

EGO – emotions (gul) er den tredje udgave af EGO-spillet. Spillets formål er, lige som i de to andre spil, at lære sig selv og hinanden bedre at kende. Lige som den grønne udgave, kan den gule udgave af EGO også spilles, uden at man ejer en af de andre EGO-spil. Den gule udgave af EGO, EGO emotions, adskiller sig fra de andre spil, ved at være en “rejsevenlig” udgave. Den er ikke større end 20 x 20 cm, og derfor kan du nemt tage denne udgave af EGO med på flyrejsen, i sommerhuset eller på skiferien.

Indholdet i EGO emotions adskiller sig væsentligt fra de to tidligere udgaver: Spillet består udelukkende af spørgsmålkortene, spilbrikker og jetoner. Deltagerne skal på skift trække et kort, hvorefter de skal tage stilling til det, som står på kortet – det kan for eksempel være “Nik & Jay”, “Harry Potter” eller “landbrugsstøtte”. Derefter overvejer deltageren, som har trukket kortet, hvilken emoji, der passer til deltagerens holdning. Hvis personen for eksempel er stor fan af Nik & Jay, lægger han/hun en smilende emoji med bagsiden opad. Derefter forløber spillet på traditionel vis, hvor de andre deltagere gætter, hvilken emoji, der er lagt, og satser jetoner på svaret.

EGO – pictures har i udgangspunktet de samme principper og regler som det originale EGO-spil, men alligevel er spillet helt anderledes. I denne udgave af EGO gælder det om at forholde sig til nogle billeder. Det kan for eksempel være, at deltageren skal kombinere et ord med ét af billederne, eller at deltageren skal udpege det billede, han/hun bedst kan lide.

Spillet har en bunke billedkort og en bunke ordkort: Begge kortbunker placeres på bordet, da de tages i brug i alle runder. Billedkortene blandes, og der trækkes tre kort, som lægges på bordet med billedsiden opad. Billederne får tildelt en brik med 1, 2 og 3 prikker, så de får et nummer hver. Den første deltager slår med en terning, som angiver, hvilket ord/dilemma fra ordkortet, der skal læses højt. Eksempel: Hvis deltageren slår en 1’er, skal det første ord/dilemma læses højt.

Derefter trækker deltageren et ordkort og læser ordet/dilemmaet højt fra kortet. Deltageren overvejer, hvilket billede, ordet/dilemmaet passer til. Eksempel: Ordet kan være “deprimerende”. Derpå skal deltageren vælge det billede, der er deprimerende. Hvis det er billede nr. 2, vælger deltageren den sorte brik med 2 prikker og placerer den foran sig med bagsiden opad. Herfra fungerer spillet på samme måde som de andre EGO-spil, hvor de andre spillere skal gætte, hvad deltageren har svaret.

EGO – family er, som navnet angiver, den familievenlige version af det populære brætspil. Denne udgave lægger op til, at familien for én gangs skyld ikke dyster i hurtighed, færdighed eller videnskab, men derimod i kendskab til hinanden. Spørgsmålene har fået en justering, så de er blevet mere familievenlige og underholdende for alle. Et eksempel på et spørgsmål kan være: “Hvem af os ville blive mest bange for at møde en isbjørn på gaden?”

Til forskel fra det originale EGO-spil, kan man dog ikke miste jetoner i denne udgave af EGO. Foruden det, er det muligt at lave et såkaldt “splitsvar”: Hvis man er i tvivl om, hvad man skal svare, kan man lægge to svar. Det betyder dog, at man kun kan vinde én jeton, hvor de andre vinder to jetoner. EGO – family vandt Årets Familiespil i 2016. Det er ikke uden grund, da der er tale om et spil, som hele tiden kan være med til – og kan spille i mange, underholdende timer. Spillet anbefales til børn fra 8-års alderen, men kan spilles med yngre børn, hvis en voksen fungerer som vejleder undervejs.

EGO – gold blev udgivet, da det originale EGO-spil kunne fejre sine første 10 år. I denne ekstra flotte udgave er jetonerne guld, spørgsmålene er opdateret og der er lagt op til mange timers udforskning og underholdning til personer, der allerede er flittige brugere af det oprindelige EGO-spil. Spillet anbefales til personer over 15 år.

Vores vurdering af EGO

Fra os skal der lyde et stort tak til udviklerne af EGO for at udvikle et moderne brætspil, der ikke kun handler om paratviden eller hurtighed! EGO er et spil, man på ingen måder kan forberede sig på. Det kan man med andre brætspil, der handler om at have den største viden på specifikke områder. Derfor er det også et spil, der byder på mange overraskelser og uventede svar.

Man kommer virkeligt tættere på hinanden, når man spiller EGO. Undervejs kan der komme spørgsmål, der tager rigtigt langt tid at svare på, mens andre spørgsmål nærmest ligger lige til højrebenet. Det sjoveste er dog, når man skal se, hvad andre har svaret. Ofte kan man endte i situationer, hvor alle nærmest har svaret forskelligt – og så går snakken hurtigt på, hvorfor man har svaret, som man har.

Efter at have spillet EGO, kan vi konkludere, at man gør klogt i at tale om sine svar undervejs. Deltagerne skal ikke tage alle de personlige spørgsmål så bogstaveligt – man skal trods alt huske på, at den person, som fik spørgsmålet, var tvunget til at afgive ét svar. Og derfor kan vi ikke alle være dén, der skal med til koncert eller på besøg hos dronningen. Så derfor er det klart en fordel, at man, inden man spiller EGO, aftaler, at spørgsmålene lige skal tages med et gran salt.

Når først dét er kommet på plads, er det bare med at komme ud over stepperne! EGO er underholdende i mange timer, og hvis man har tager sig god tid til at få talt om de forskellige spørgsmål og svar, kan man komme en hel del tættere på hinanden i løbet af et spil. Derfor skal det også siges, at man, inden man går i gang, skal overveje, om der er én eller flere personer, som ikke kender de andre spillere så godt – i så fald, er denne person nærmest dømt ude fra start. Spiller man derimod med en flok venner, familiemedlemmerne eller nogle nære kollegaer, kan man se frem til en eftermiddag eller aften fuld af sjov!